JANA PENDAPATAN DARI HANDPHONE ANDA

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Pengikut

TOK GURU KAWE




KAWE BLOGGER PAS

Jumaat, 25 Disember 2009

BILA MANUSIA TIDAK KENAL MANUSIA


Al-kisah...taipppp..maka tersebut la kisah...taipppp..seorang guru sekolah ugama ingin menguji kepandaian anak2 muridnye.Maka dipanggil semua muridnye berkumpul.Si Guru pun berkata kepada anak muridnye:

TOK GURU:"Wahai anak2 muridku sekelian,aku ingin sekali makan ayam yang di sembelih tanpa di lihat oleh sesiapa pun.Sesiapa yang dapat menyembelih ayam seperti yang ku katakan tadi maka dia layak mengantikan aku sebagai Guru".

Maka pergilah anak2 muridnye mencari tempat tersembunyi.Ada yang pergi dicelah-celah semak,ada juga menyembelih ayam didalam rumah.Sesudah di sembelih ayam tersebut,maka mereka pun berjumpa TOK GURU mereka.
ZAMRY:Tok ini ayam yang tok hendak.
TOK GURU:Dimana kamu sembelih ayam ni wahai muridku?
ZAMBRY:Dalam reban ayam tok,tak ada sesiapa yang tengok tok kecuali ayam2 dalam reban tu aje tok.SUMPAH Tok.
TOK GURU:Baiklah,ada siapa2 lagi?

Maka satu persatu anak muridnye tampil menunjukkan ayam yang di sembelih dan menjelaskan dimana dilakukan penyembelihan tersebut.Akan tetapi terpandang Guru tersebut akan seorang anak muridnye yang masih tidak menyembelih ayam seperti anak2 muridnye yang lain.maka Tok Guru tersebut pun bertanya pada muridnye itu,

TOKGURU:Kenapa kamu belum sembelih ayam itu wahai Ismail?

Maka jawab murid itu dengan nada sedih dan takut,

NIZAR:Wahai Guruku,ampunkan saya kerana tidak dapat melakukan apa yang Tok pinta.Sudah puas saya mencari tempat yang tiada orang tapi gagal Tok.
TOK GURU:Kenapa?Dimana kamu pergi hingga semua ada orang?
NIZAR:Semua tempat Tok,dalam hutan,dalam rumah kosong tapi tak dapat saya sembelih ayam macam Tok perintahkan.Tiap kali saya nak sembelih mesti ada orang melihat Tok.
TOK GURU:Siapa orang itu?
NIZAR:Saya sendiri Tok.Saya manusia jadi bila saya nak sembelih saya tengok ayam tu Tok sedangkan Tok berpesan tak bagi sesiapa pun melihat.Saya gagal sembelih ayam ni Tok.

Maka Tok Guru itu pun tersenyum lalu berkata,

TOK GURU:Tiada muridku yang lulus selain kamu.Kamu muridku yang amanah pada perintahku dan pintar.Maka kamulah layak mengantikan diriku sebagai 'GURU' dan mengambil alih 'Madrasah' ini sebagai 'Mudir'..

TAMAT....

ANOK_GADING:RINDU PADA SEKOLAH UGAMA DI KELANTAN......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan